Mateřská škola
MŠ speciální vzdělává a vychovává prioritně děti s PAS – poruchy autistického spektra, mentálním handicapem lehkého a středně těžkého stupně a k němu přidružené postižení, v oblasti zrakového, sluchového vnímání, řečových a komunikačních intolerancí.
Sídlo MŠ:
Štítného 3, České Budějovice
Telefon: 721 364 333
Personální zabezpečení MŠ:
- 2 třídy
- 3 učitelky - speciální pedagogové
- 2 asistentky pedagoga
- 1 hospodářka
Školní vzdělávací program:
Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Inormace pro rodiče:
Vzdělávání dětí se specifickými vzdělávacími potřebami:
- Tělesný rozvoj – možnost dostatečného pohybu při menším počtu dětí ve třídě, možnost využívání kompenzačních pomůcek, zaměření na rozvoj hrubé i jemné motoriky, rehabilitační cviky, míčkování, polohování
- Zrakové vnímání – kompenzační pomůcky, využívání všech smyslů, cvičení na rozvíjení zrakového vnímání
- Sluchové vnímání – dodržování sluchové hygieny, kompenzační pomůcky, sluchová cvičení
- Mentální rozvoj – zaměření na nácvik návyků osobní hygieny a sebeobsluhy
- Pozornost – individuální přístup, didaktické pomůcky zaměřené na cvičení soustředění a pozornosti
- Rozvoj řeči – průběžná individuální i skupinová logopedická péče v MŠ, spolupráce s klinickým logopedem
- PAS – nácvik návyků osobní hygieny a sebeobsluhy, alternativní metody komunikace, VOKS, piktogramy,apod.
Individuální práce s dětmi:
- Grafomotorika – procvičování úchopu tužky, ramenního kloubu, uvolnění zápěstí
- Logopedické hry – pexeso, stolní hry, Puzzle
- Metoda VOKS – výměnný obrázkový komunikační systém
- Piktogramy
- PC programy
- Motorické cviky – procvičování koordinace a motoriky celého těla
- Pozorování a testy
- Výběrová canisterapie, možnost solné jeskyně, bazální stimulace, muzikoterapie, rehabilitace, logopedie
Alternativní komunikační systémy:
- Makaton – manuální znaky a grafické symboly, vždy je doprovázen mluvenou řečí
- Totální komunikace – komplexní komunikace, která zahrnuje mluvenou řeč, psaní, čtení, zpěv, pohyby celého těla, mimiku, gesta, znakovou řeč, prstovou abecedu, odezírání a případné specifické alternativní způsoby komunikace
- Předměty – trojrozměrné symboly, se kterými je možno manipulovat, např. talíř – oběd, hrneček – pití
- Fotografie – znázorňují předměty, činnosti, místa, osoby
- PCS – VOKS – výměnný obrázkový komunikační systém – barevné nebo černobílé obrázky, můžeme využít i PC program Boardmaker
- Piktogramy – obrázkový komunikační systém, černobílé výrazné symbolické provedení, usnadňují pochopení mluveného projevu a reagování